Wij gebruiken cookies om je ervaring beter te maken. Om te voldoen aan de cookie wetgeving, vragen we je toestemming om de cookies te plaatsen. Meer informatie.
NACA Vent
Artikelnummer:
Lexnacavent
Productinformatie
Hoogwaardige vacuümgevormde Naca-ventilatieopening voor optimale luchttoevoer, kan in ramen of carrosserie worden gemonteerd als luchtinlaat.
Specificaties voor grote Naca-ventilatieopening:
- 235 mm lang
- 175 mm breed
- 40 mm hoog (vanaf raamoppervlak)
Specificaties voor kleine Naca-ventilatieopening:
- 170 mm lang
- 150 mm breed
- 30 mm hoog (vanaf het raamoppervlak)
Specificaties voor mini Naca-ventilatieopening:
- 135 mm lang
- 120 mm breed
- 20 mm hoog (vanaf het raamoppervlak)
Het doel van een NACA-ventilatieopening is om de luchtstroom erdoorheen te vergroten zonder de grenslaag van lucht rond het voertuig te verstoren. Wanneer het dwarsdoorsnedeoppervlak van het kanaal wordt vergroot, vermindert u de statische druk en verandert u het kanaal in een soort ‘stofzuiger’ die lucht aanzuigt, maar zonder de weerstandseffecten van een gewone uitstekende scoop. De reden waarom het kanaal smal is en vervolgens plotseling in een sierlijke boog verbreedt, is om het dwarsdoorsnedeoppervlak langzaam te vergroten, zodat de luchtstroom zich niet splitst en turbulentie (en weerstand) veroorzaakt.
NACA-ventilatieopeningen zijn handig wanneer lucht moet worden aangezogen in een gebied dat niet wordt blootgesteld aan de directe luchtstroom, zoals een uitstekende luchthapper dat wel doet. Vaak zie je NACA-ventilatieopeningen aan de zijkanten van een auto, op de motorkap of in polycarbonaat zijruiten. De NACA-ventilatieopening maakt gebruik van de grenslaag, een laag langzaam bewegende lucht die zich “vastklampt” aan de carrosserie van de auto, vooral waar de carrosserie vlakker wordt of de luchtstroom niet versnelt of vertraagt. Gebieden zoals het dak en de zijpanelen en raampanelen van de carrosserie zijn goede voorbeelden hiervan. Hoe langer het dak of de carrosseriepanelen zijn, hoe dikker de grenslaag wordt (een bron van weerstand die toeneemt naarmate de laag dikker wordt).
Aangenomen wordt dat dit ontwerp werkt omdat de combinatie van de zachte hellingshoek en het krommingsprofiel van de wanden tegen elkaar in draaiende wervelingen creëert die de grenslaag van de inlaat afbuigen en de sneller bewegende lucht naar binnen trekken, terwijl de vormweerstand en stromingsafscheiding die kunnen optreden bij uitstekende inlaatontwerpen worden vermeden. Dit type vlakke inlaat kan over het algemeen niet de grotere ramdrukken bereiken zoals onze NACA-kanalen met extra luchtscoops. Het wordt echter vaak gebruikt voor ventilatie-inlaten van motoren en cockpits.
Selecteer hieronder de kleur, beschikbaar in zwart en transparant.
* Prijs is voor één naca-ventilatieopening.
Technische specificaties
Merk | Plastics4Performance |
---|