Helm Homologaties - Info
FIA-Keurmerk

FIA-Homologaties: De wereldwijde standaard in autosport

De FIA is de internationale autosportfederatie die verantwoordelijk is voor de regelgeving in onder andere Formule 1, rallysport en endurance racing. De FIA heeft een aantal verschillende helmhomologaties geïntroduceerd die zijn afgestemd op het niveau van competitie. Hieronder lichten we de drie belangrijkste uit:

FIA 8859-2015: Toegankelijk maar veilig

De FIA 8859-2015 is de meest toegankelijke FIA-goedgekeurde helmnorm en wordt vaak toegepast in nationale en regionale raceklassen. Deze norm is in het leven geroepen om een hogere veiligheid te waarborgen dan de oudere SNELL SA-normen, maar zonder de extreem hoge kosten van een 8860-helm.

Wat houdt deze norm in?

Helmen die aan de 8859-standaard voldoen, worden onderworpen aan strenge tests op het gebied van frontale, laterale en rotatie-impact. Ook moeten ze compatibel zijn met HANS-veiligheidssystemen. Hoewel deze helmen doorgaans iets zwaarder zijn dan de 8860-varianten, bieden ze uitstekende bescherming en zijn ze een populaire keuze onder clubracers, trackday-deelnemers en semi-professionele coureurs.

Praktijkgebruik:

Deze norm is toegestaan in veel nationale autosportklassen, zoals toerwagenraces, formuleklassen tot een bepaald niveau, en rallysport (inclusief RCN en nationale WRC-varianten). Ook geschikt voor internationale evenementen buiten de topcategorieën.

FIA 8860-2018: Maximale bescherming voor topniveau

De FIA 8860-norm is bedoeld voor gebruik op het allerhoogste niveau van de autosport. Deze helmen zijn ontwikkeld met Formule 1 als uitgangspunt en worden geproduceerd met behulp van ultrasterke materialen zoals high-density carboncomposieten.

Wat maakt deze norm anders?

Helmen met een 8860-homologatie ondergaan zwaardere impacttests, waaronder penetratietests waarbij metalen objecten met hoge snelheid op de helm worden afgevuurd. Ook zijn er tests op hittebestendigheid, vertragingskrachten bij botsingen, optische helderheid van het vizier, en meer. Het vizier zelf moet bestand zijn tegen kogels van kleine projectielen – dit is vooral relevant in de context van vliegend puin op hoge snelheden. vSubvariant: FIA 8860-2018 ABP De ABP-versie (Advanced Ballistic Protection) is een nog strenger onderdeel van deze norm, en verplicht in Formule 1 sinds 2019. Hierbij wordt het frontale deel van de helm extra versterkt om bescherming te bieden tegen kleine vliegende objecten (zoals wielophangingen of brokstukken).

Waarom kiezen voor 8860?

Hoewel deze helmen aanzienlijk duurder zijn, bieden ze het hoogste niveau van bescherming dat momenteel beschikbaar is. Ze zijn bovendien lichter, wat bijdraagt aan comfort en minder belasting op de nek bij hoge G-krachten.

Toegestaan in:

Internationale topcompetities zoals Formule 1, WEC, Le Mans, WRC, en in sommige gevallen verplicht bij bepaalde endurance races of GT3-klassen.

SNELL-Homologaties: Onafhankelijke strenge normen

De SNELL Foundation is een onafhankelijke, non-profitorganisatie uit de Verenigde Staten die sinds 1957 helmen test volgens eigen normen. SNELL-helmen worden wereldwijd erkend en vaak gebruikt naast of in combinatie met FIA-goedkeuringen. Voor de autosport zijn vooral de SA-normen (Special Application) van belang.

SNELL SA2020: De huidige norm

De nieuwste standaard voor autosporthelmen van SNELL is de SA2020, opvolger van de SA2015. Deze helmen zijn getest op impact, vuurvastheid en bescherming tegen torsie- en rotatiekrachten. Belangrijk om te weten: De SA2020-helmen zijn niet automatisch FIA-goedgekeurd, tenzij ze ook specifiek voldoen aan de FIA 8859-norm. Veel helmfabrikanten produceren daarom ‘dubbel gehomologeerde’ helmen die zowel aan FIA 8859 als SNELL SA2020 voldoen. Gebruik in de praktijk: SA2020-helmen worden veel gebruikt in Amerikaanse raceklassen zoals NASCAR, drag racing en clubraces. Ook in Europa worden ze nog vaak geaccepteerd voor nationale kampioenschappen, afhankelijk van de reglementen.

Karthelmen en jeugdige rijders: Licht, veilig en op maat

Voor de kartsport gelden andere eisen dan voor autosport, vooral vanwege de lagere snelheden en het feit dat veel rijders jonger zijn dan 15 jaar. Speciaal hiervoor zijn lichtere, aangepaste helmen ontwikkeld.

CMR 2016: Voor kinderen en jonge rijders

De CMR-homologatie is opgezet door de FIA en SNELL samen, en bedoeld voor kinderen tot 15 jaar. De helmen zijn lichter (wat belangrijk is voor nekbelasting bij jonge coureurs), kleiner van formaat, maar bieden alsnog een hoog veiligheidsniveau. Kenmerken van CMR-helmen: Lichtgewicht schaal van glasvezel of composiet Ontworpen voor kleinere hoofdmaten Geen vuurbestendige voering (omdat dat in karting meestal niet vereist is) In vrijwel alle kartklassen voor jeugd is CMR verplicht (zoals Minikart, Junioren, Cadet, etc.).

SNELL K2020: Voor volwassen karters

De K-serie van SNELL is bedoeld voor kartgebruik door volwassenen. De K2020-norm stelt iets andere eisen dan de SA-norm: er wordt niet getest op brandwerendheid, maar wel op impact- en penetratiebestendigheid. Deze helmen zijn over het algemeen goed geventileerd, lichter dan SA-helmen, en iets goedkoper. Let op: Een K2020-helm is niet toegestaan in autosportklassen waar vuurbestendigheid verplicht is. Maar voor karting op recreatief of competitief niveau zijn ze perfect geschikt.

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn motorhelm gebruiken voor karting of autosport?

Nee. Motorhelmen (bijv. ECE 22.05 of SNELL M2020) zijn niet ontworpen voor brandveiligheid of specifieke impactscenario’s van autosport. Gebruik altijd een helm met de juiste SA-, FIA- of CMR-homologatie.

Wanneer is mijn helm niet meer geldig?

Elke helm heeft een beperkte gebruiksduur, meestal 5 tot 10 jaar. De meeste raceorganisaties stellen een maximale leeftijd in vanaf de productiedatum of het einde van de homologatiecyclus (bijv. SA2015 is vaak niet meer geldig vanaf 2025).

Wat is het verschil tussen FIA 8859 en SNELL SA2020?

Beide normen zijn vergelijkbaar in impacttesten, maar FIA legt meer nadruk op compatibiliteit met andere veiligheidssystemen (zoals HANS) en structurele integriteit. SNELL wordt vooral in de VS gebruikt; FIA is internationaal leidend.

Mag ik een karthelm (CMR of K2020) gebruiken voor autoracen?

Nee. Karthelmen missen vaak de brandwerende voering die verplicht is in autosport. Ook zijn de impactvereisten anders. Gebruik in de autosport altijd minimaal een SA- of FIA-gekeurde helm.

Wat gebeurt er als mijn helm geen goedkeuringslabel heeft?

Dan is deelname aan vrijwel alle officiële wedstrijden uitgesloten. Daarnaast loop je een serieus veiligheidsrisico. Zonder geldig keurmerk kan een helm bij een ongeluk falen waar een goedgekeurde helm dat niet zou doen.

Helm Homologaties - Info

Alles over Homologaties van helmen

Jouw gids in helmbescherming



Bij het beoefenen van karten of autosport is een helm letterlijk van levensbelang. Maar niet elke helm is automatisch goedgekeurd voor iedere vorm van motorsport.

Er bestaan wereldwijd erkende homologaties: officiële goedkeuringen die vastleggen dat een helm voldoet aan een specifieke veiligheidsstandaard. Twee van de belangrijkste instanties die deze normen opstellen zijn de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) en de SNELL Memorial Foundation Foundation. Zij testen helmen op punten zoals impactbescherming, brandveiligheid, structurele sterkte en gebruiksgemak onder extreme omstandigheden.

Hover Effect

FIA-Homologaties Afbeelding: De wereldwijde standaard in autosport

De FIA is de internationale autosportfederatie die verantwoordelijk is voor de regelgeving in onder andere Formule 1, rallysport en endurance racing. De FIA heeft een aantal verschillende helmhomologaties geïntroduceerd die zijn afgestemd op het niveau van competitie. Hieronder lichten we de drie belangrijkste uit:

FIA 8859-2024: Toegankelijk maar veilig

De FIA 8859-2024 is de meest toegankelijke FIA-goedgekeurde helmnorm en wordt vaak toegepast in nationale en regionale raceklassen. Deze norm is in het leven geroepen om een hogere veiligheid te waarborgen dan de oudere SNELL SA-normen, maar zonder de extreem hoge kosten van een 8860-helm.

Wat houdt deze norm in?

Helmen die aan de 8859-standaard voldoen, worden onderworpen aan strenge tests op het gebied van frontale, laterale en rotatie-impact. Ook moeten ze compatibel zijn met HANS-veiligheidssystemen. Hoewel deze helmen doorgaans iets zwaarder zijn dan de 8860-varianten, bieden ze uitstekende bescherming en zijn ze een populaire keuze onder clubracers, trackday-deelnemers en semi-professionele coureurs.

Praktijkgebruik:

Deze norm is toegestaan in veel nationale autosportklassen, zoals toerwagenraces, formuleklassen tot een bepaald niveau, en rallysport (inclusief RCN en nationale WRC-varianten). Ook geschikt voor internationale evenementen buiten de topcategorieën.

FIA 8860-2018: Maximale bescherming voor topniveau

De FIA 8860-norm is bedoeld voor gebruik op het allerhoogste niveau van de autosport. Deze helmen zijn ontwikkeld met Formule 1 als uitgangspunt en worden geproduceerd met behulp van ultrasterke materialen zoals high-density carboncomposieten.

Wat maakt deze norm anders?

Helmen met een 8860-homologatie ondergaan zwaardere impacttests, waaronder penetratietests waarbij metalen objecten met hoge snelheid op de helm worden afgevuurd. Ook zijn er tests op hittebestendigheid, vertragingskrachten bij botsingen, optische helderheid van het vizier, en meer. Het vizier zelf moet bestand zijn tegen kogels van kleine projectielen – dit is vooral relevant in de context van vliegend puin op hoge snelheden.

Subvariant: FIA 8860-2018 ABP

De ABP-versie (Advanced Ballistic Protection) is een nog strenger onderdeel van deze norm, en verplicht in Formule 1 sinds 2019. Hierbij wordt het frontale deel van de helm extra versterkt om bescherming te bieden tegen kleine vliegende objecten (zoals wielophangingen of brokstukken).

Waarom kiezen voor 8860?

Hoewel deze helmen aanzienlijk duurder zijn, bieden ze het hoogste niveau van bescherming dat momenteel beschikbaar is. Ze zijn bovendien lichter, wat bijdraagt aan comfort en minder belasting op de nek bij hoge G-krachten.

Toegestaan in:

Internationale topcompetities zoals Formule 1, WEC, Le Mans, WRC, en in sommige gevallen verplicht bij bepaalde endurance races of GT3-klassen.

SNELL-Homologaties: Onafhankelijke strenge normen

De SNELL Foundation is een onafhankelijke, non-profitorganisatie uit de Verenigde Staten die sinds 1957 helmen test volgens eigen normen. SNELL-helmen worden wereldwijd erkend en vaak gebruikt naast of in combinatie met FIA-goedkeuringen. Voor de autosport zijn vooral de SA-normen (Special Application) van belang.

SNELL SA2020: De huidige norm

De nieuwste standaard voor autosporthelmen van SNELL is de SA2020, opvolger van de SA2015. Deze helmen zijn getest op impact, vuurvastheid en bescherming tegen torsie- en rotatiekrachten. Belangrijk om te weten: De SA2020-helmen zijn niet automatisch FIA-goedgekeurd, tenzij ze ook specifiek voldoen aan de FIA 8859-norm. Veel helmfabrikanten produceren daarom ‘dubbel gehomologeerde’ helmen die zowel aan FIA 8859 als SNELL SA2020 voldoen. Gebruik in de praktijk: SA2020-helmen worden veel gebruikt in Amerikaanse raceklassen zoals NASCAR, drag racing en clubraces. Ook in Europa worden ze nog vaak geaccepteerd voor nationale kampioenschappen, afhankelijk van de reglementen.

Karthelmen en jeugdige rijders: Licht, veilig en op maat

Voor de kartsport gelden andere eisen dan voor autosport, vooral vanwege de lagere snelheden en het feit dat veel rijders jonger zijn dan 15 jaar. Speciaal hiervoor zijn lichtere, aangepaste helmen ontwikkeld.

CMR 2016: Voor kinderen en jonge rijders

De CMR-homologatie is opgezet door de FIA en SNELL samen, en bedoeld voor kinderen tot 15 jaar. De helmen zijn lichter (wat belangrijk is voor nekbelasting bij jonge coureurs), kleiner van formaat, maar bieden alsnog een hoog veiligheidsniveau. Kenmerken van CMR-helmen: Lichtgewicht schaal van glasvezel of composiet Ontworpen voor kleinere hoofdmaten Geen vuurbestendige voering (omdat dat in karting meestal niet vereist is) In vrijwel alle kartklassen voor jeugd is CMR verplicht (zoals Minikart, Junioren, Cadet, etc.).

SNELL K2020: Voor volwassen karters

De K-serie van SNELL is bedoeld voor kartgebruik door volwassenen. De K2020-norm stelt iets andere eisen dan de SA-norm: er wordt niet getest op brandwerendheid, maar wel op impact- en penetratiebestendigheid. Deze helmen zijn over het algemeen goed geventileerd, lichter dan SA-helmen, en iets goedkoper. Let op: Een K2020-helm is niet toegestaan in autosportklassen waar vuurbestendigheid verplicht is. Maar voor karting op recreatief of competitief niveau zijn ze perfect geschikt.

Veelgestelde vragen

Kan ik mijn motorhelm gebruiken voor karting of autosport?

Nee. Motorhelmen (bijv. ECE 22.05 of SNELL M2020) zijn niet ontworpen voor brandveiligheid of specifieke impactscenario’s van autosport. Gebruik altijd een helm met de juiste SA-, FIA- of CMR-homologatie.

Wanneer is mijn helm niet meer geldig?

Elke helm heeft een beperkte gebruiksduur, meestal 5 tot 10 jaar. De meeste raceorganisaties stellen een maximale leeftijd in vanaf de productiedatum of het einde van de homologatiecyclus (bijv. SA2015 is vaak niet meer geldig vanaf 2025).

Wat is het verschil tussen FIA 8859 en SNELL SA2020?

Beide normen zijn vergelijkbaar in impacttesten, maar FIA legt meer nadruk op compatibiliteit met andere veiligheidssystemen (zoals HANS) en structurele integriteit. SNELL wordt vooral in de VS gebruikt; FIA is internationaal leidend.

Mag ik een karthelm (CMR of K2020) gebruiken voor autoracen?

Nee. Karthelmen missen vaak de brandwerende voering die verplicht is in autosport. Ook zijn de impactvereisten anders. Gebruik in de autosport altijd minimaal een SA- of FIA-gekeurde helm.

Wat gebeurt er als mijn helm geen goedkeuringslabel heeft?

Dan is deelname aan vrijwel alle officiële wedstrijden uitgesloten. Daarnaast loop je een serieus veiligheidsrisico. Zonder geldig keurmerk kan een helm bij een ongeluk falen waar een goedgekeurde helm dat niet zou doen.